Thursday, March 20, 2008

Sempena Maulidur Rasul...

Bila kita ingin memuliakan nabi, kita mesti mengikut jalan yang telah ditentukan oleh nabi Muhammad SAW, dengan tidak melakukan perbuatan bid'ah dan tidak menyerupai orang-orang kafir. Tetapi bagaimana syar'iat yang telah ditetapkan oleh Allah SWT dalam memuliakan nabi Muhammad SAW.

1. Memuliakan Nabi Muhammad SAW adalah dengan mengikuti sunnahnya:
"Katakanlah: "Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihimu..."
(QS. Ali 'Imran: 31)
"Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu..."
(QS. Al-Ahzab :21)

2. Memuliakan Rasul dengan cara berpegang teguh dengan ajaran-ajaran yang dibawa oleh Nabi SAW:
"Telah kutinggalkan kepada kalian dua pusaka yang bila kalian berpegang teguh kepada keduanya kalian tidak akan tersesat sesudahku selamanya iaitu kitabullah dan Sunnahku."
(HR. Malik dan Al-Hakim)

3. Memuliakan Rasul dengan cara membaca shalawat di setiap waktu, bukan hanya di hari Maulid(12 Rabiulawal) sahaja, sebab firman Allah SWT:
"Sesungguhnya Allah memberi rahmat dan Malaikat-malaikatnya memohonkan ampunan untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, bershalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam Penghormatan kepadanya"

2 comments:



  1. شركه تنسيق حدائق بخميس مشيط
    إذا كنت عميلنا العزيز من سكان منطقة خميس مشيط وتحتاج إلى أشخاص ذات ثقة وخبرة في مجال تنسيق الحدائق وزراعة النباتات والأشجار المثمرة، فعلى الفور عليك القيام بالتواصل مع شركة تنسيق حدائق بخميس مشيط.
    تلك الشركة تعتبر من أفضل الشركات المتخصصة في مجال تنسيق الحدائق على مستوى المملكة العربية السعودية بشكل عام وليس مدينة خميس مشيط، حيث تمتلك الشركة أفضل الفنيين والخبراء في مجال الزراعة وتحديد الديكورات التي تتواجد بالحديقة تواصلوا معنا.

    ReplyDelete